هدف از نگارش نوشتار حاضر، گزارش مورد غيرمتعارفی از اختلال تجزيه‌ای به‌شکل رفتار چرخشی تکرارشونده همراه با افت عملکرد تحصيلی و روش‌های درمانی به‌کار برده‌شده بوده است.

مورد گزارش شده دانشجوی مرد 22ساله‌ای است که از 10 سالگی رفتارهای چرخشی همراه با خيال‌پردازی داشته و به دليل صرف وقت بسيار زياد برای اين رفتار دچار افت تحصيلی گرديده است. درمان بيمار با بهره‌گيری از روش‌های خودبازنگری، انجام آرامش عضلانی، انجام کارهای منحرف‌کننده ذهن و به‌کارگيری روش توقف فکر و تنبيه آغاز گرديده و با آموزش جرأت آموزی و برخی روش‌های رفتاری ادامه يافت.

پس از پايان برنامه درمان و بررسی پيگيری 8 ماه پس از آن رفتار چرخشی ازميان رفته و رفتارهای ميان‌فردی وی با ديگران بهبود چشمگير يافته بود.

براي دريافت فايل مقاله اينجا راكليك كنيد